Eredet (am. scifi 150p. 2010)
2010.07.25. 14:09
Valér: Cristopher Nolan a Sötét Lovag (tetszett, 10/8) és A tökéletes trükk (nem tetszett, 10/5) után újra vászonra vitt egy nagyobb szabású drága filmet, ami közel sem akkora siker mint a Sötét Lovag, de azért még így is bőven nyereséges. Ez az első olyan film, ami bemutatójának hetén 3. imdb-n és 10-est kapott a porton, a Pestiesten és még sok-sok helyen. Kérdés, hogy van-e a filmnek valami defektje?
Tudatos álmodás: A filmben nagy szerepet kap a tudatos álmodás, no de korántsem úgy, mint ahogy ez igazából létezik, mert létezik! Ebben az alkotásban viszont emberek egymás álmába, agyába tudnak belemenni, ami így elég hülyeségnek tűnik. Az emberek egymás agyában akarják megváltoztatni a dolgokat, álomban, de ezt elég kavarosan teszik... A valóságban nagyon kevés időt töltünk, rengeteget vagyunk az álomvilágban. Olyan dolgokra odafigyelhettek volna, hogy például álmunkban nem látjuk magunkat a tükörben, de sajnos ezt nem tették meg.
Alakítások: Az alakítások kárpótolnak az előző bejegyzésben említett hibákra. A Leonardo DiCaprio vezette színészgárda összes tagja hatalmasat alakít, és ráadásul a Titanic főszereplőjének ez idén a második tökéletes alakítása!
???: Itt jön a kritikám lényege. Vagyis, hogy ez az egész mi is volt? Az Eredet az első olyan film, ami kifogott rajtam. A történet nem túl kidolgozott, kusza, és a valóságbeli jelenetek nem az igaziak. Az álombeliek pedig nem annyira fantáziadúsok, mint mondjuk a Dr.Parnassusban a tükrön túli világ. Mert ugye eljött az az idő, amikor igenis lehet hasonlítgatni a 'másikvilágos' filmekhez. Merthogy ezek borzasztóan elterjedtek az utóbbi időben. Gondoljunk az Avatarra, az Alice-re, a Dr.Parnassus-ra, és most erre. A hiba, hogy első három egy mese volt, ez meg komolyabban vette magát. A rendezésben nem találtam kivetni valót, ahogy az előbb említett alakításokban sem. A forgatókönyvíró volt az, aki eléggé elkutyult néhány dolgot. A történetet például nagyon félvállról vette, leginkább az álomvilágra figyelt oda, de annyira komolyan vette magát, hogy kicsit olyan 'faszság' szagúvá vált az egész. Létrehozta az álomvilágot, amiben emberek emberekkel találkozhatnak, de azt, hogy hogy kerül mind ugyanabba azt annyira nem magyarázták meg, valamint azzal nem lett volna gondom, ha mondjuk egy szint van, egy álom és kész. Egy kicsit túlzásba vitték az egészet elkavarták, hogy van 3 szint, amit még mindig lenyelek, de amikor jön az 'álmok börtöne' meg a Váró, ami egy kicsit kiveri a biztosítékot. Azonban a legmeglepőbb, hogy ezt a filmet én élveztem. Úgy vagyok vele mint a Légióval, hogy NEKEM személy szerint tetszett, vagyis inkább azt mondom, hogy élveztem, míg a kritikusoknak biztos nem, erre tessék: A kritikusok szerint az évtized filmje. A forgatókönyvíró sok logikai hibája miatt nem tudok dűlőre jutni az egésszel. Végig izgultam a 2 és fél órát, élveztem az egészet, az utolsó egy óra ami végig álomban játszódott az nagyon jó volt. Amikor távoztam a teremből, végig gondolkodtam rajta, hogy ez lett volna a 10/10-es film? És arra jutottam, hogy simán lehetne, ha kicsit kikapcsoljuk az agyunkat. De az ember talán arra számít, hogy egy tökéletes film bekapcsolt aggyal is tökéletes. Ha a történet egy icipicit jobb, és az álomvilág egy kicsit kevésbé kusza, akkor télleg ez lenne a maximum amit egy filmtől elvárhatunk, de így nagyon sokat kell még gondolkodnom az osztályzaton. Aztán a befejezés meg hát elég parádés és elgondolkodtató volt, ami még nehezebbé teszi a helyzetemet. Osztályzatot csak később adok, most az összegzés lenne ami, talán megfelel egy számnak...
Összességében tehát azt kell mondanom, hogy az Eredet egy olyan film, amit én végig élveztem, és az álmok egymásba fonódása, és az ott való harc zseniális, de mégsem lehet értékelni, mert a történetben, és az egészben van valami defekt. Mindenesetre meg fogom találni a módját, hogy osztályozzam, de azt kell mondanom, ilyet még nem tapasztaltam! Ennyit még sosem gondolkoztam filmen, és ha belegondolunk, ez inkább a 'jó' felé viszi az egészet... Ezek után kiváncsian várom Vladek és Siegler értékelését, nameg az én osztályzatomat!
Egy mondat, amivel 100%-ig egyetértek (by: Revizor): "Az év legjobban várt blockbustere bölcsészeknek szánt kommersz sci-fi. Akad benne utalás a virtuális valóság szülőatyjára, Maurits Cornelius Escherre, a mnemotechnikákra, Freudra, a projekcióra, a szublimációra, a "lehetséges világ-elméletekre" és persze a taóra, hogy a film rém okosnak és összetettnek tűnjön. De nem az."
Update: Utólag átgondolva a film egy jó emlék maradt. Vannak benne hibák, van benne kuszaság, de mégis azt kell mondanom, hogy egy majdnem tökéletes filmmel van dolgunk. Azért vonok le egy osztályzatot, mert rengeteg hiba van benne, csak kicsit gondolkozni!
10/9
Siegler: Christopher Nolan ezelőtt "kioktatta" a Tim Burtonos Batman filmeket, most a Mátrixot alázza az Eredettel!
Végre valahára meg tudtam nézni ezt a filmet, már teljesen megőrültem a gondolattól, hogy nem láthatom, mivel hatalmas Nola fanatikus vagyok, nem is csoda, mert ez az ember zseniális! A történet nagyon jó és érdekes, teljesen beleszorított a székbe, pedig nagyon kellett pisálnom, de egy percre sem akartam kimenni, mert a végén még nem értek meg valamit. Úgy látszik Valér nem bírta ki ugyanezt, mert, aki erre a történetre azt mondja, hogy kusza, az biztos ki ment film közbe a WC-re. DiCaprio nagy kedvencem, nem a Titanic, hanem a Tégla miatt és azóta bebizonyította, hogy hatalmas színész, de nagyon jól játszottak a többiek is elsősorban Tom Hardy, Joseph Gordon Lewitt és Cillian Murphy.
De az egész filmben az a legjobb, hogy valami eszméletlen izgalmas! A film második felétől szétrágtam a körmömet és ez Hans Zimmer zeniális zenéjének is köszönhető. Nemtudom, hogy Valér miért mondta azt, hogy nem volt elég fantáziadús, mert igen is az volt a város hajtogatásánál, meg a szétrobbanó piacnál csak tátottam a szám. Én inkább úgy fogalmaznék, hogy nem volt meseszerű, de nagyon jól nézett ki, ugyanúgy, mint Pandora vagy Csodaország.
Nem tudom, hogy miután láttuk ezt a filmet, min kell gondolkozni az osztályzaton.
10/10
|
Beleolvastam a Valér nickű szerzőbe. Helyesen ír, de még gyúrnia kell. Például az Inception esetében nem elég, ha Batmanig megy vissza. Ilyenkor érdemes azt is megvizsgálni, mi kapcsolja össze a Mementoval vagy az Insomniával. Nem esélytelen a srác.
Én is kritikus vagyok, valamint könyveket írok, tetszik az oldal:)